طراحی لیبل چندی است که مورد توجه اهالی و دست اندرکاران صنعت چاپ ایران قرار گرفته است.

لیبل کوچک‌ ترین و سبک ترین جزء در بسته بندی‌ هاست. اما این موجود کوچک و ظریف، شخصیت و هویت محصول را رقم می‌ زند و در مواردی مانند شرینک، اگر لیبل نباشد، انگار که هیچ نیست. بنابراین طراحی لیبل اهمیت فراوانی دارد.

لیبل در عین حال مکمل همه انواع بسته‌ بندی است. روی شیشه، قوطی، کارتن، ظروف پلاستیکی و یا بسته‌ های دیگری که خودشان چاپ شدنی هستند، کم و بیش نشانی از لیبل هم دیده می‌ شود.

هیچ ژانر دیگری در بسته‌ بندی سراغ نداریم که تا این حد از نظر جنس، طرح، شیوه‌ های چاپ، کار های تکنیکی، کاربردها و خواص، متنوع باشد. بنابراین ده‌ ها تخصص در این رشته به کار می‌ افتند و گردش مالی گسترده‌ ای حول این زیبای کوچک در جریان است. پس طراحی لیبل را جدی بگیرید.

پرداختن به جنبه‌ های فنی، اقتصادی، بازاریابی، طراحی و کاربردی طراحی لیبل به راستی مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود. در اینجا فقط اشاره‌ای می‌کنیم به انواع لیبل و روش‌ های چاپ آن تا ببینیم کدام گونه‌ های لیبل در دسترس ماست و کدام گونه‌ ها دور از دسترس مانده‌اند. بماند که قبل از همه اینها باید طراحی لیبل مناسبی داشت.

طراحی لیبل مواد غذایی

از لیبل‌ های آب چسب معمولی تا لیبل های پشت چسبدار، خود چسب، شرینک گرفته تا لیبل‌های قالبی IML ، لیبل‌های هوشمند و الکترونیک، لیبل‌های رسانه‌ای AI ، لیبل‌های ضدجعل و لیبل کالاهای خاص، دنیایی از مواد متنوع و ماشین‌ آلات تخصصی چاپ و پس از چاپ وجود دارد. چاپکاران ما با بعضی از لیبل‌های اخیر بیگانه‌اند.

بعضی لیبل‌ های عادی‌ تر نیز برای آن ها چندان عادی به نظر نمی‌رسند. کاغذ های پشت چسب‌دار در ایران تولید می‌شوند، هر چند که مواد اولیه آن بیشتر وارداتی است. مواد اولیه شرینک لیبل‌ ها به مقدار محدود در داخل کشور تولید می‌شود.
طراحی لیبل ­های گرد و ۴ نکته درباره آن

مواد اولیه PP برای لیبل‌هایIML، (به جز گریدهای خاصی) در پتروشیمی‌ های ایران ساخته می‌ شود، اما این لیبل‌ در ایران چاپ نمی‌ شود. لیبل‌ های هوشمند و الکترونیک و تعاملی و رسانه‌ای نیز اغلب وارداتی است.

بیشترین نوع لیبل که در ایران چاپ می‌ شود، پشت چسبدار است که به صورت ورق یا رول مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به خاطر وجود کارخانه تولیدی، این محصول همیشه در دسترس است و چاپ آن با دستگاه‌ های معمولی رول کم عرض و نیز با افست ورقی انجام می‌ شود. بعضی ویژگی‌ ها مانند لیبل‌ های ضد جعل با نوعی سلفون خاص به دست می‌ آید، اما این مواد در ایران شناخته شده نیستند.

پرداختن به مواد مصرفی صنعت لیبل فرصتی مبسوط‌ تر می‌ خواهد. اما در مورد ماشین‌ آلات چاپ لیبل باید گفت که همه روش‌ های چاپ در کار لیبل مورد استفاده قرار می‌ گیرند. دستگاه‌ های یک ورقی تا فرمت‌ های بزرگ افست، ماشین‌ های پیشرفته فلکسو، گراور، سیلک‌اسکرین، چاپ بالشتکی و حتی روش‌ های دستی اسکرین و کلیشه‌ای در کارگاه‌ های کوچک تولیدی، همگی به کار لیبل می‌ آیند. اما بین این همه دستگاه‌ ها تنها یک نوع ماشین به نام دستگاه چاپ لیبل معروف شده و آن رول کم عرض Narrow Web است.

ساختار این ماشین‌ها به گونه‌ ای است که به طور اختصاصی برای چاپ لیبل طراحی و ساخته می‌ شود. هر چند که با آن می‌ت وان خیلی کارها انجام داد. حتی چاپ کتاب و روزنامه، ولی این ماشین‌ ها مناسب‌ ترین برای چاپ لیبل هستند.

ماشین‌ های کم عرض دستگاه‌ های رول هستند که در عرض ۲۰ تا ۵۰ سانتی متری ساخته می‌ شوند، البته بنا به سفارش. این ماشین‌ ها اغلب به صورت هیبرید ساخته می‌ شوند. یعنی به جای یک روش چاپ، می‌ت وانند دو یا سه روش چاپ را با هم داشته باشند.
طراحی لیبل ­های گرد و ۴ نکته درباره آن

طراحی لیبل مواد غذایی

در کنار چهار برج فلکسو، یونیت سیلک‌اسکرین یا یونیت طلاکوب هم می‌تواند قرار بگیرد. همچنین دایکات و پوشال‌ گیر و پانچ و برجسته‌سازی به همراه چاپ، در هر ترکیب‌ بندی که مورد نظر صاحب کار باشد، در یک خط قرار داده می شود. در بعضی از ماشین‌ها که برای اوراق امنیتی و اسناد و … کاربر دارند، این یونیت‌ها به نحوی قابل انعطاف، قابل جابجایی هستند.

این ماشین آن‌ طور که باید، در صنعت لیبل کشور ما، جا نیفتاده است. لیبل‌ های هوشمند که در بسته بندی های غذایی کاربرد فراوانی دارند، نوعی حسگر هستند که کیفیت محصول و سالم بودن آن را نشان می دهند.

لیبل های الکترونیک (مانند RFID) به صورت تماسی یا غیرتماسی، کاربرد های متنوعی در همه زمینه های غیر بسته بندی (مانند انبارداری، سرشماری‌ های ورودی و خروجی و شناسایی اتومبیل‌ ها در گیت عوارضی و …) دارد. اینها در ایران ساخته می شود.

advanced-floating-content-close-btn

پارس دلتا پاک / تولیدکننده‌ی ظروف بسته‌بندی چندلایه استوانه‌ای و قوطی مقوایی

X