تاثیر بسته‌بندی در افزایش فروش
بسته‌بندی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در خرید مشتریان نقش دارد و چه بسا گاهی هزینه بسته‌بندی کالا بیش از هزینه تمام شده برای خود کالا است.

بسته‌بندی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در خرید مشتریان نقش دارد و چه بسا گاهی هزینه بسته‌بندی کالا بیش از هزینه تمام شده برای خود کالا است.
بسته‌بندی از لحاظ انبارش و میزان جذابیت در قفسۀ فروشگاه برای مشتری و فروشنده قابل اهمیت است. بدیهی است صاحبان کسب و کار هر چه بیشتر به نقش بسته‌بندی و روانشناسی رنگ‌ها واقف باشند در فروش محصولات هم موفق‌تر خواهند بود.
امروزه بسته‌بندی به جزئی جدایی‌ناپذیر از فرآیند فروش و برندسازی تبدیل شده است. تمایل به خرید هفتگی و حجم خرید بالا در یک توقف جای خود را به خرید در کمترین زمان ممکن داده است. خریدهای ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی از یک سو و سرعت روزافزون خرید از سوی دیگر، نقش رقابتی بسته‌بندی را پر رنگ‌تر کرده است. یک بسته‌بندی مناسب باید در کسری از ثانیه تاثیر خود را روی مشتری بگذارد‌ اما نباید فراموش کرد که در درازمدت هم باید باعث رضایت قلبی او گردد. تحقیقات نشان می‌دهد تصمیم برای خرید، در بیش از ۷۰ درصد موارد در همان لحظه خرید گرفته می‌شود. طرح بسته همچون «‌فروشنده‌ای زنده» باید بتواند یک برند را عالی و معروف نشان دهد و همیشه جلوی چشم نگه دارد.
تحقیقات روانشناختی درباره برتری جانبی مغز نشان می‌دهد که دریافت مغز یکدست و متقارن نیست. مثلا اگر لغات از راست به چپ دیده شوند، بهتر در یاد می‌مانند، درحالی ‌که نشانه‌های تصویری اگر از چپ به راست قرار گیرند، تاثیر بیشتری خواهند داشت. در موقعیت‌های دریافت سریع، مثل نگاه کردن به بسته‌ها هنگام راه رفتن در راهروی یک سوپرمارکت، این تفاوت در دریافت و وضعیت قرارگیری عناصر طراحی بسته، ممکن است بر تشخیص و دیده شدن آن محصول یا نادیده ماندنش موثر باشد.
بسته‌بندی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در خرید مشتریان نقش دارد و چه بسا گاهی هزینه بسته‌بندی کالا بیش از هزینه تمام شده برای خود کالا است. بسته‌بندی از لحاظ انبارش و میزان جذابیت در قفسۀ فروشگاه برای مشتری و فروشنده قابل اهمیت است. بدیهی است صاحبان کسب و کار هر چه بیشتر به نقش بسته‌بندی

طراحی یک بسته‌بندی باید بتواند در ذهن خریدار تداعی کننده کارکرد آن محصول باشد. باید دانست محصولات ارزان قیمت که اغلب، ظاهر نامرغوب و کم ارزشی دارند، در فروشگاه‌های بزرگ در قفسه‌ای پایین‌تر چیده می‌شوندو روانشناسی رنگ‌ها واقف باشند در فروش محصولات هم موفق‌تر خواهند بود.

نقش‌های اصلی بسته‌بندی:
۱.نگهداری و محافظت محصول ۲.جلب توجه مشتری ۳.توصیف محصول ۴.ترفیع محصول

زیبایی بصری و سهولت استفاده‌
روش باز کردن یک بسته‌بندی باید از ظاهر آن قابل درک باشد، از طرف دیگر بسته‌بندی باید دارای ظاهری مشخص و بدون ابهام باشد. به طور مثال برای برجسته کردن یک بسته در بین بسته‌های دیگر، می‌توان از رنگ‌های متمایز استفاده کرد و اگر این انتخاب رنگ به اندازه کافی تحریک کننده باشد می‌تواند سبب ایجاد واکنشی قوی در خریدار شود.
طراحی یک بسته‌بندی باید بتواند در ذهن خریدار تداعی کنندۀ کارکرد آن محصول باشد. همچنین نوع طراحی بسته در اغلب موارد حس لوکس بودن محصول و در مقابل آن، حس کم ارزش بودن یک محصول را ایجاد می‌کند. باید دانست محصولات ارزان قیمت که اغلب، ظاهر نامرغوب و کم ارزشی دارند، در فروشگاه‌های بزرگ در قفسه‌ای پایین‌تر چیده می‌شوند. البته این کار به تصور منفی ما نسبت به این محصولات دامن می‌زند.

نباید‌ها در بسته‌بندی:
۱.عدم تناسب اندازۀ بسته با محصول ۲.عدم تناسب شکل روی بسته با محتویات آن ۳.عدم کپی‌برداری از بسته‌های برند‌های مشابه ۴.نیاز به نیرویی خارج از توان انسان جهت باز کردن بسته ۵.فقدان دستورالعمل‌های تصویری روی بسته‌های پیچیده ۶.نداشتن دستگیره در بسته‌هایی که مشتری جهت حمل به آن نیازمند است ۷.ظاهر نامشخص در خصوص توضیحات و کاربری محصول ۸.لبه‌های تیز و برنده در بسته‌ها ۹.احتمال آسیب‌دیدگی کالا به علت نامناسب بودن محل بازکردن بسته ۱۰.انهدام مشکل بقایای بسته پس از استفادۀ محصول

اهمیت بسته‌بندی در فروش اینترنتی
امروزه در فروشگاه‌های اینترنتی‌، تجربه کردن محصول و بسته‌بندی توسط خریداران، قبل از خرید اهمیت بسزایی پیدا کرده است، بسته‌بندی‌های اینترنتی هم در فروش‌های آنلاین نقش مهمتر و اساسی‌تری را ایفا می‌کنند. گر چه محصولاتی که نیازی به امتحان کردن یا تست بسته‌بندی آن قبل از خرید حس نمی‌شود، بسیارند‌ اما بسته‌بندی بهتر در رقابت بین برند‌ها از موفقیت بیشتری برخوردار است.

پارس دلتا پاک / تولیدکننده‌ی ظروف بسته‌بندی چندلایه استوانه‌ای و قوطی مقوایی

X